dimecres, 25 de març del 2009

Aplicació de la Pissarra Digital a l'escola


Setmana del 23 al 29 de març:

La revolució de la informació i la comunicació és ja una realitat i la societat no es pot comprendre sense la imparable influència de les noves tecnologies.

La incorporació dels ordinadors obre una enorme gama de possibilitat i de concrecions que condueix a multitud d'experiències diverses.

L'objectiu de l'ensenyament és que l'alumne aprengui determinats continguts ja establerts així com l'autoaprenentatge. Aquest és l'objectiu final de la Pissarra Digital, aconseguir que la tecnologia enriqueixi les pràctiques educatives (i no sigui un nou canal) i millorar qualitativa i quantitativament l'aprenentatge de l'alumne.

Al desembre, molts professors d'escoles van assistir a les jornades "Ensenyar amb les TIC, una finestra al futur". Allà van conèixer les noves tendències d'aprenentatges significatius a través de les TIC. Els mestres van sortir amb la idea d'introduir els ordinadors a l'aula (si la PD està en la pròpia aula, s'utilitzarà més que si hi ha que traslladar a tots els alumnes a l'aula d'informàtica).
Posteriorment, per prendre major contacte amb la realitat aquest grup de professors, els de l'escola CEIP "Vistalegre" van visitar el col·legi Anita Arnao de Mula, que en l'actualitat té 10 pissarres digitals i una pissarra digital interactiva. Allà van recollir informació més detallada de la part tècnica, a l'hora de muntar l'equip, així com de les aplicacions didàctiques que es portan a terme.

Els motius que impulsen l'ús de les PD són els següents:
1. La pissarra digital resulta molt fàcil d'utilitzar. Enseguida s'aprèn tot el necessari per començar. El professorat es familiaritza ràpidament amb el sistema, i encara que a vegades haurà de realitzar esforços complementaris, en general, el seu maneig no suposarà una major dedicació.
2. Suposa una font inesgotable d'informació multimèdia i interactiva de manera immediata a l'aula que permet aprofitar didàcticament molts materials realitzats per professors, alumnes i persones alienes al món educatiu.
3. La pissarra digital a l'aula de classe obre una finestra al món i actua com a germen d'innovació i cooperació ja que possibilita accedir a la immensa base de coneixement d'Internet, compartir i comentar tot tipus de materials i treballs seleccionats o realitzats pels professors i els estudiants.
4. L'accés a la informació es realitza de manera immediata. No fa falta dedicar molt de temps a preparar materials, només fa falta conèixer la seva existència a Internet. I quan es consulten abans de la classe, la seva revisió resulta ser gratificant i enriquidora.
5. Possibilita que les classes poden ser més dinàmiques, vistoses i audiovisuals, facilitant als estudiants el seguiment de les explicacions del professorat.
6. Els alumnes estan més atents, motivats i interessats pels treballs. Els temes que es tracten a la classe s'aproximen més a les seves experiències prèvies. Els resulta més fàcil relacionar les coses noves amb el que ja saben.
7. Els alumnes tenen un paper més actiu en les activitats de la classe, participen més, tenen més autonomia.
8. El professorat augmenta la seva autoestima professional: està utilitzant les tecnologies avançades, ha millorat el fer docent, millora la formació de l'alumnat... Explora a Internet i investiga a la classe. Amb els temps va descobrint noves possibilitats metodològiques i molts nous recursos aplicables (sobretot a Internet) pel tractament de la diversitat.
9. Facilita el tractament de la diversitat, ja que permet la presentació d'una gran varietat de recursos.

Els elements bàsics que constitueixen una pissarra digital són:
- Un ordinador multimèdia, amb DVD, altaveus i micròfon.
- Un teclat i un ratolí inal·làmbric poden facilitar la participació dels estudiants des de la seva pròpia taula.
- Una connexió de l'ordinador a Internet d'alta velocitat.
- UN vídeo projector, situat preferentment en el sostre, i accionat amb un mando a distància.
- Una pissarra blanca o pantalla (que pot ser simplement una paret blanca). És preferible la pissarra blanca, perquè permet realitzar anotacions sobre les imatges i textos que s'estan projectant.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada